pyhä yksinkertaisuus


Suomesta löytyy valtava määrä toinen toistaan kiinnostavampia asiantuntijoita. Miksi törmäät mediassa kuitenkin aina samoihin naamoihin, pieneen joukkoon? Siksi, koska suuri osa näistä tiedon valtiaista on visusti piilossa. He keskittyvät keskustelemaan muiden asiantuntijoiden kanssa omassa kuplassaan tai välttelevät parrasvaloja.

Ehkä olet törmännyt kiinnostavasta aiheesta puhuvaan asiantuntijaan, mutta meni yli hilseen. Et ymmärtänyt, mitä asiantuntija yritti sanoa, koska puhe oli monimutkainen ja vilisi alan jargonia. Tai kirjoitus oli vaikeaselkoinen ja pitkä kuin nälkävuosi.

Jos viestintä ei ole ymmärrettävää, se ei ole myöskään vaikuttavaa. Asiantuntija, joka kykenee viestimään suurelle yleisölle selkeästi ja ymmärrettävästi, pitää valttikortteja kädessään. Hänellä on mahdollisuus vaikuttaa ihmisten asenteisiin ja käyttäytymiseen. Saada aikaan muutosta.

Olen vuosien varrella kuullut monia selityksiä, miksi mattimeikäläisille tarkoitettua asiantuntijan kirjoitusta ei voi muokata ymmärrettävämmäksi. Tässä niistä muutama:

”Näin tärkeästä ja monimutkaisesta asiasta ei voi kirjoittaa yksinkertaisesti. Se ei ole mitenkään mahdollista.”

”Menetän uskottavuuteni asiantuntijapiireissä.”

”Ei ole aikaa miettiä tämän tekstin lyhentämistä.”

”Asiantuntijuuteen kuuluu kirjoittaminen tietyllä tavalla.”

Kommenteista paistaa läpi huoli. Asiantuntija pelkää, että viestinnän yksinkertaistaminen vääristää tiedon oikeellisuutta. Toinen pelko on oman asiantuntijastatuksen heikkeneminen, kun lähdetään oikomaan mutkia suoraksi maallikoille ja puhutaan tavallisella kielellä. Pelkoja voi lääkitä kartuttamalla omaa viestintäosaamistaan ja hyödyntämällä viestinnän ammattilaisia sparraajina.

Asiantuntija – jos haluat aidosti vaikuttaa ja pysyä mukana vauhdilla muuttuvassa työelämässä, ainoa mahdollisuutesi on pistää kypärä päähän ja astua rohkeasti esiin. Teroita kynä, hio sanat, löydä oman tekemisen ydin ja opettele välittämään se kiinnostavalla tavalla suurelle yleisölle. Räätälöi viestisi kohderyhmän mukaan ja pidä huolta siitä, että faktat eivät muutu matkalla. Tunnettuuden ja vaikuttavuuden myötä myös asiantuntijastatuksesi vahvistuu.

Muista, että viestinnän ammattilainen on sinun puolellasi. Älä pelkää, vaikka punakynä viuhuu, infografiikka kiiltelee silmissä ja kolme pointtia kaivetaan takataskusta. Tavoite on yhteinen: vaikuttava viestintä.

Ja jos et usko viestinnän asiantuntijaa, niin usko edes tiedemiestä:

”If you can’t explain it simply, you don’t understand well enough.” Albert Einstein


31 views0 comments

Recent Posts

See All